google17b54e2e9a89aead.html

Chartres

03.11.2024


Do Chartres jsem se upřímně těšil. Katedrála v Chartres je klenot. Spousta soch, spousta barevných oken. I přes zničující světové války se povedlo značný počet oken zachránit. Prostě je předem rozebrali a když bylo po válce, nainstalovali je zpět. Nedovedu si představit, jak ta okna rozebírali ani jak a kde je dlouhá léta ukrývali. Ke konci druhé světové války měla katedrála namále. Americké velení se domnívalo, že v katedrále se ukrývají Němci a že ji používají jako pozorovatelnu. Vyšel tedy rozkaz, aby katedrála byla zničena. Americký plukovník Griffith však o pravdivosti zjištění pochyboval a osobně vyrazil do katedrály. Němci nikde. Velení pak rozkaz odvolalo.

Takže jsem tady. Jen si nejsem jistý, co bych měl natočit především. Těch oken! Některá z dvanáctého a třináctého století, některá novější. Přitom filmovat vysoko položená okna není jen tak. Chvíli zkouším točit ze stativu, ale okna člověk zabírá vertikálně a ono to na stativu poněkud drhne. Proto nakonec točím z ruky.

Když jsem doma naládoval do počítače, co jsem natočil, hlasitě jsem polknul. Při natáčení jsem se snažil nebýt chaot, takže jsem začal do natáčení říkat: severní strana, druhé okno zprava atp. Jenže To jsem začal dělat až dost pozdě. Navíc se ukázalo, že severní stranu jsem snadno prohlásil za jižní a naopak. Některá okna jsme nafilmoval opakovaně, jiná jsem vynechal. Ale na Charlomagna se opravdu nedalo snadno dostat. Zato podobenství o marnotratném synovi bylo docela přístupné a já ho nenatočil. Sto sedmdesát oken, člověk není, kam dřív skočit. Přitom bylo jasné, že všechna okna nepoužiju, jde jen o ukázku a ne o katalog.

Moc se mi líbila okna, jak sedí evangelisté na ramenou obrů, tedy proroků. My vědci říkáme občas, nebo se to o nás říká, že sedíme na ramenou obrů, využíváme znalostí, které před námi nasbírali jiní. To přirovnání má zřejmě staletou historii a mně se líbí. Proto jsem asi ta okna nafilmoval tolikrát. Teď ovšem co je co? Tady je podobenství o dobrém Samaritánovi, ale nahoře jsou Adam s Evou. Netuším proč a nejspíš nejsem sám. Tohle okno ukazuje koho? Vyluštím nápis Henriqus. To by mohl být král Jindřich. V seznamu oken nic takového není. Nakonec se mi podaří najít, že okno zobrazuje svatého Simona a svatou Jude. A co nebo kdo je tohle? Svatý Lubin? Žádného takového svatého neznám. Kdo to je? Postupně se dovím, že to byl před staletími zdejší biskup.

googlea700b7344376c5d4.html