Náklad rozebrán

Jsem neznámý autor a beru to na vědomí. Když se moje kniha objeví v knihkupectví, jaké mají lidé důvody, aby si jivybrali a zamířili s ní k pokladně? Jméno autora? Nikoliv. Námět? Ani ten ne. Možná na jižní Moravě, ale má snad Plzeňák nebo Liberečák rozumný důvod, aby si koupil knihu z doby Velké Moravy? Pár nadšenců do hiatorie se snad najde, ale těch bude je pár. Myslím, že měl pravdu syn Adam, když mi vysvětloval, žer Velká Morava nikoho nezajímá. Ale mě jo! Dvoje prázdniny jsem pracoval za minimální mzdu na vykopávkách v Mikulčicích. A to je co říct. Že se u nás glagolice ani pravoslaví neujaly a mnozí si pochvalují, že je to dobře? To na věci nic nemění. Není to pro mě důvod, abych hledal nadějná témata, kvůli kterým mi čtenáři budou trhat knihu z ruky. Budu psát o tom, co zajímá mě. Ale pak se nesmím divit.
Pohádky ani první Metud moc pozornosti nezískaly. Reklama na Neviditelném psu za patnáct tisíc se zúročila v prodej pěti výtisků. Tudy cesta nevede. Tak to zkusíme s Metudem 2 jinak. Reklamní kampaň vzhledem k malému nákladu zatraceně velkorysá. No a co? Harry Potter v tom úplně prvním vydání vyšel v nákladu pět set výtisků. Nikdo nevěděl, co se může stát a ono se to povedlo. Ono je vlastně třeba, aby se na sněhovou kouli, když začne rolovat do údolí, aby se na ni toho nabalilo co nejvíc. Kniha není blbá. Slabší pasáže jsem nemilosrdně proškrtal, když ji teď čtu nebo poslouchám, spokojeně pokývám hlavu. Ne každému musí můj styl sednout, ale i tak je to zatraceně dobrá kniha. Tak jen ať o ní lidé vědí. Tajně doufám, že jak ten Metud tak i ten brácha v názvu jasně signalizují, že nejde o žádnou mravoučnou vzdělávací knihu, ale že uvnitř je život, i když nevíme pořádně, jak před jedenácti stoletími opravdu vypadal, a občas je tam i legrace.
Reklama u Kosmase na první půlku listopadu i první půlku prosince. Před Vánocemi se nakupuje víc, to přece musí fungovat. Na webu Kosmase reklama je, ale jak vypadají prodejny? V první půlce listopadu se podívám do tří z nich, měli by tady mít plakát, kam se poděl? Ve zbylých prodejnách to patrně nebude lepší. A teď najednou Rozebráno. Reklama funguje, Opravdu? Máme nechat udělat dotisk nebo druhé vydání?
