Chytlavý titulek

Když jsem začal stříhat videa z Egypta a dávat je na YouTube, uvědomoval jsem si důležitost názvu. Dát videu atraktivní název, který přitáhne diváky, je prostě základ. Někdy to fungovalo víc, jindy míň. Video z návštěvy Cheopsovy pyramidy jsem pojmenoval Jsi doma, Cheopsi? K dnešnímu dni pouhých 70 shlédnutí. A co třeba Kacířský faraon anebo faraonský kacíř? Video z Města nebeských výšin, jak se mu říká v českém překladu Egypťana Sinuheta, vidělo k dnešnímu datu 526 diváků. To je rozhodně lepší. Ale třeba Mrtvý egyptský bůh Osiris byl pohřben v Abydosu 67 shlédnutí (28. května 2025). Tak jsem ho teď přejmenoval na Zavražděný egyptský bůh Osiris byl pohřben v Abydosu, uvidíme, co to udělá s diváky.
V české verzi si nejvíc lidé pustilo video Faraona Ramsese III. zavraždil jeho harém, celkem 944 shlédnutí. Pochopitelně, to je přece titulek jak víno. Někdo zavraždil faraona? A dokonce jeho harém? Málokdo se dodívá do konce, to se týká snad všech videí na YouTube, ale kliklo sem dost potenciálních diváků.
Jenže chytlavý titulek? Není náhodou všechno jinak? Z egyptských videí vidělo nejvíc diváků anglickou versi videa Necropolis in Dashur 2025, celkem 7680. Kolik lidí zná Dashur? A jednu chvíli video nabíralo několik set shlédnutí denně. Pak se přidala videa z egyptských muzeí, sice jim to chvíli trvalo, ale budiž. To prostě nedává smysl! Proč tolik zájmu?
Jenže pak najednou… Ještě 5. května se na moje videa podívalo 420 diváků. O den později už jen 290 a 7. května 30. A na nízkých desítkách zůstávají počty návštěv i teď. To samozřejmě není žádná tragédie. Koncem února šlo o horní stovky a tisíce. Co by se změnilo, kdyby se na moje videa podívaly denně tisícovky diváků? Vůbec nic. Egyptská historie zajímá jen někoho a já dělám videa proto, že mě dané téma oslovuje a byl jsem tam, nikoliv na kšeft.
Co mě však zaráží, a proto o tom vlastně tady píšu, je fakt, že zřejmě nechápu, co se děje. Někdo patrně uměle zvýšil počet shlédnutí, takže číslo neuvěřitelně vyskočilo a pak s tím zřejmě přestal. Že s tím přestal, to moc nepřekvapuje, ale jaká byla jeho motivace a jak to dělal? Nebyl to někdo z Dashuru, kdo třeba posílal emaily s linkem na všechny strany, takže pár lidí zkusmo kliklo na link?
Pořád si myslím, že chytlavý titulek prodává, třebaže mě video z Dashuru dlouho ujišťovalo, že se mýlím. Teď se svět vrátil k normálu, na některé z mých čtyř stovek videí se denně podívá dvacítka diváků, a já si mohu zase vrátit k vymýšlení chytlavých titulků pro svá příští videa.